instagram w telefonie

Wejść z firmą na Facebook, Instagram czy Snapchat? Poradnik dla przedsiębiorcy

Planując wejście ze swoją marką do mediów społecznościowych lub reorganizację jej działań, warto opracować pełną strategię działań, której realizacja zapewni pożądane efekty. W strategii takiej należy uwzględnić możliwie jak najwięcej kanałów, w których marka powinna się pojawić. Pojawia się pytanie – w jakich powinna się pojawić? Na pewno nie we wszystkich.

Czy prowadzenie strony na Facebooku dla marki z branży wywozu odpadów ma sens? Czy marka odzieżowa powinna mieć konto na Twitterze?

Odpowiedź na to pytanie zależy od tego gdzie znajdują się i z czego korzystają potencjalni odbiorcy przekazu marketingowego Twojej marki, a więc osoby, które mogą teraz lub w przyszłości chcieć coś od Ciebie kupić. Jeżeli sprzedajesz specjalistyczny sprzęt do obróbki metalu, użytkownicy Snapchata (grupa wiekowa 13-24) prawdopodobnie nie będą chcieli nic od Ciebie kupić.

Określenie osób zainteresowanych przekazem marki

Określenie „person” czyli charakterystyk osób potencjalnie zainteresowanych przekazem Twojej marki wymaga znajomości własnych produktów, zapotrzebowania, rozeznania na rynku i konkurencji oraz zestawienia tych informacji np. z danymi o ruchu Google Analytics. Ważne aby persony były jak najdokładniej zdefiniowane.
Przy ich określaniu warto uwzględnić takie czynniki jak:

  1. wiek,
  2. praca,
  3. typowy dzień,
  4. problemy z jakimi osoba się spotyka,
  5. wartości jakimi się kieruje,
  6. obawy jakich doświadcza.

Dokładniej napisał o tym Paweł Tkaczyk na swoim blogu: http://paweltkaczyk.com/pl/persona-narzedzie-budowania-marki/

Zestawienie person z danymi o użytkownikach portali

Kiedy już mamy określone persony możemy łatwiej ustalić przez jakie platformy do nich dotrzeć. Poniższe informacje będą pomocne.

Facebook

facebook-1Demografia na Facebooku rozkłada się podobnie do demografii wśród użytkowników całego internetu. Największą grupą są tutaj osoby ze średnim, a następnie wyższym wykształceniem. Facebook zrzesza największą grupę osób o różnych zainteresowaniach. Profil ma tam ponad 20 milionów Polaków, a więc ponad połowa mieszkańców.

Możliwości dotarcia do dowolnej grupy użytkowników wydają się być bardzo duże. Niestety ze względu na dużą ilość postów zamieszczanych przez użytkowników i firmy, Facebook wprowadził algorytm, który na podstawie historii kliknięć i zainteresowań wybiera co i jak wysoko powinno pojawić się w aktualnościach każdego użytkownika. Posty generujące dużą liczbę interakcji użytkowników, a więc wzbudzające zainteresowanie społeczności, pojawią się wysoko w aktualnościach innych użytkowników. Algorytm stosowany jest nie tylko do pojedynczych postów, ale również do całych profili, więc jeżeli posty Twojej marki coraz częściej są ignorowane przez użytkowników, kolejne mogą się im już nawet nie wyświetlić.

Decydując się na obecność w tym kanale licz się więc z potrzebą tworzenia interesujących i angażujących treści, inaczej nikt postów Twojej marki może nie zobaczyć.

Twitter

twitter-1Użytkownicy Twittera w Polsce to już dużo mniej liczna grupa. Profil tutaj ma prawie 3,5 miliona Polaków. W Polsce skupia głównie polityków, dziennikarzy i specjalistów branży internetowej. Twitter to świetna platforma do przesyłania krótkich komunikatów i relacji z wydarzeń. Liczba znaków na tweet jest ograniczona do 140, a tweety w aktualnościach wyświetlają się chronologicznie (poza testową, opcjonalną funkcją „Kiedy Cię nie było”). Mimo, że widoczność nie jest ograniczana, tak jak ma to miejsce w przypadku Facebooka, użytkownicy obserwujący wiele profili widzą na swojej tablicy ciągle nowe posty. Wystarczy kilka-kilkanaście minut, aby Twój przekaz spadł w dół w odmętach twitterowej osi czasu.

Jeśli więc nie planujesz zamieszczać często i regularnie krótkich postów, a w dodatku nie masz produktów, które zainteresowały by polityków czy specjalistów IT lub marketingu online, ta platforma może nie być odpowiednia dla Twojej marki. 

Instagram

instagramNajwiększą grupę użytkowników Instagrama w Polsce, posiadającą dużo większą reprezentację niż inne, stanowi grupa wiekowa 15-24, przy czym proporcja kobiet wynosi 60%:40%. Zasięg postów nie jest tutaj ograniczany. Udostępnione zdjęcie czy film na pewno trafi do obserwujących Twoją markę. Użytkownicy Instagrama niechętnie patrzą na reklamy i promocje. Zdecydowanie bardziej wolą oglądać ładne krajobrazy, zdjęcia minimalistycznie urządzonych wnętrz, luksusowe samochody, stylizacje odzieżowe i złote myśli. Wszystko z czym mogą się identyfikować i co pozwoli im budować idealny wizerunek samych siebie. Instagram świetnie sprawdzi się w zwiększaniu świadomości marki z branż celujących w grupę 15-24.

LinkedIn

linkedinJest to portal, o największym skupieniu użytkowników posiadających wykształcenie wyższe oraz użytkowników mieszkających w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców. Użytkowników można podzielić na grupy zawodowe. Najbardziej liczna jest grupa freelancerów, następnie uczniów, handlowców, urzędników i kierowników niższego szczebla. Podobnie jak w innych przypadkach posty, które publikujemy jako marka widoczne są na osi czasu jedynie naszych obserwatorów, chyba że zdecydujemy się na ich promowanie. Jest to świetny kanał do promowania marki pracodawcy, znajdowania pracowników oraz dystrybucji treści nakierowanych na osoby skupione na rozwoju osobistym.  

Snapchat

snapchatNajnowsza z przytoczonych platform. Aż 32% jej użytkowników mieści się w grupie wiekowej 16-18. 21% użytkowników to grupa 19-21, a 18% to grupa 13-15. Platforma została więc zupełnie zdominowana przez młodych użytkowników, którzy spędzają na nim codziennie średnio 30 minut. Przesyłają sobie snapy – ulotne, wyświetlające się maksymalnie 10 sekund, zdjęcia i filmy. Sposób funkcjonowania zdaje się naturalnie naśladować sposób komunikacji między ludźmi w rzeczywistości, gdzie informacje i rozmowy są równie ulotne. Snapchat to kanał, w którym powinna pojawić się marka oferująca produkty skierowane dla grupy wiekowej 13-20. Jest to jednak kanał wymagający regularności i pomysłowości w prowadzeniu komunikacji.

PODSUMOWUJĄC

  1. Twoja marka nie musi mieć konta na Facebooku.
  2. Rozwijanie profili w mediach społecznościowych to praca, którą należy starannie i regularnie wykonywać.
  3. Jeżeli nie jesteś w stanie wygospodarować dodatkowej mocy przerobowej na rozwijanie wielu profili, wybierz starannie jeden i na nim skup siły.
  4. Tworząc strategię komunikacji w mediach społecznościowych pamiętaj, że bardziej opłaca się aktywnie uczestniczyć w życiu społeczności na jednym kanale niż wrzucać co jakiś czas zdjęcie lub promocję na każdy z nich.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

eleven + 2 =